Uwaga: Otworzyłeś tę stronę z innego adresu, niż zalecany i z tego powodu możesz doświadczyć problemów z logowaniem.

Prawidłowy adres serwisu Wyprzedź Mnie! to www.f1wm.pl (dopuszczalne jest też bez www. z przodu)
F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

20.02.2018

Ferrari wprowadzi zmiany w malowaniu swojego bolidu?

19.02.2018

Galeria: Dzień filmowy Red Bulla

Red Bull RB14 zadebiutował na torze wyścigowym

Brawn: Liberty stawia fanów na pierwszym miejscu

Red Bull Racing zaprezentowało bolid RB14

Red Bull zadecyduje o dostawcy jednostek w połowie sezonu 2018

18.02.2018

Robert Kubica przetestuje prototyp LMP1 Manora

17.02.2018

Alonso otwarty na kontynuowanie kariery w WEC

Latifi weźmie udział w piątkowym treningu przed GP Kanady

16.02.2018

McLaren dokonał pierwszego uruchomienia silnika Renault w bolidzie MCL33

Lowe: Celem Williamsa jest zbliżenie się do czołowych zespołów

Williams: Zatrudniając Sirotkina nie kierowaliśmy się względami finansowymi

Abiteboul: Poprawa dźwięku silników może negatywnie wpłynąć na osiągi

Brawn: W najbliższym czasie DRS nie zniknie z Formuły 1

Rosberg typuje Hamiltona na zdobywcę mistrzowskiego tytułu

15.02.2018

Kubica wystąpi w trzech sesjach treningowych w sezonie 2018

Williams przedstawił model FW41

Tegoroczna jednostka Ferrari spełniła oczekiwania na hamowni

Verstappen: Nie wyczekuję z niecierpliwością na Halo

Vasseur: Wsparcie Ferrari może nam pomóc osiągnąć poziom Force India

Więcej wiadomości

  Archiwum 2017
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Rywalizacja Totalna od dziś dostępna w księgarniach

Tymczasem na łamach naszego serwisu już niedługo konkurs związany z publikacją!
Łukasz Godula, 11 października 2017, wyświetlenia: 1622<< | lista | T- | T+ | >>
 

Na półki w księgarniach w całej Polsce trafia właśnie kolejna książka dla fanów Formuły 1. „Rywalizacja totalna. Wojny za kulisami F1” to wywiad rzeka, jaki Adam Parr przeprowadził z Rossem Brawnem. Dyrektor zarządzający F1 opowiada o tym, jak od kuchni wygląda wielki świat Formuły 1. Przeczytajcie kolejny fragment książki wydanej pod naszym patronatem!

 

Adam Parr: W 2003 roku, jeszcze zanim dołączyłem do zespołu Franka Williamsa, zapytałem go, na czym polega różnica między Michaelem Schumacherem a całą resztą. Powiedział, że chodzi o trzy czynniki: po pierwsze inteligencja i wiedza techniczna, po drugie kondycja fizyczna, a po trzecie to, że on po prostu uwielbia siedzieć w kokpicie.

Ross Brawn: Zgadza się, wydaje mi się, że to dobre podsumowanie jego osoby.

A: Więc potwierdzasz, że przede wszystkim chciał spędzać czas w samochodzie?

R: Tak, on to kochał. Kochał prowadzić.

A: Nawet gdy testował opony. Może nigdy tego nie słyszałeś, ale Patrick Head opowiedział mi kiedyś ciekawą historię. Zdarzyło się to w Budapeszcie czy w Monako, w każdym razie na którymś trudnym torze. To były czasy, gdy komunikaty radiowe kodowano, coś jednak poszło nie tak i wszyscy mogli usłyszeć twoje rozmowy z Michaelem. Schumacher jechał na prowadzeniu i raz za razem poprawiał własny najlepszy czas jednego okrążenia. Na tablicy czasów jego wyniki nieustannie były fioletowe. Każde okrążenie Michael jechał tak jak w kwalifikacjach. Patrick stwierdził, że słuchał wtedy z wielkim zdziwieniem, jak Michael mówi na przykład: „Ross, podaj mi, proszę, bieżącą kolejność w stawce”. Patrick stwierdził, że odnosił wrażenie, jak gdybyście siedzieli rozparci w fotelach przed kominkiem i po prostu sobie gawędzili. Jednocześnie Michael jechał na poziomie, który dla większości innych kierowców był nieosiągalny. Fiolet, fiolet, fiolet. Kojarzysz takie sytuacje? Z czego to wynikało?

R: Michael ma olbrzymi talent, ale rozumie też, jak ważna jest odpowiednia kondycja. Pod tym względem wykazywał się niezwykłą ambicją. Kierowców, którzy nie mają wewnętrznej motywacji do treningu, muszą dyscyplinować zespoły. On miał olbrzymią wewnętrzną motywację. Wiedział, że pod tym względem jest lepszy od całej reszty. Nie żeby był arogancki, po prostu uwielbiał dbać o sprawność fizyczną. Miał konkretny program ćwiczeń, dzięki któremu utrzymywał rewelacyjną kondycję. Był po prostu naturalnie uzdolnionym sportowcem z planem treningowym własnego autorstwa. Gdy prowadził samochód, nie stanowiło to dla niego obciążenia fizycznego. Gdy jeździł po torze, rozmawiałem z nim dokładnie tak samo jak teraz z tobą. Podczas okrążeń kwalifikacyjnych musieliśmy natomiast uważać. Gdy ktoś odezwał się w niewłaściwym momencie, od razu zbierał opieprz. W praktyce to się jednak dzieje samo. Podczas wyścigu zawsze starałem się uwzględniać fakt, w którym miejscu toru Michael się akurat znajduje, to zwykły zdrowy rozsądek. Inni kierowcy podczas rozmowy przez radio się dekoncentrują i zwalniają, jeszcze innym trudno się mówi, bo nie mogą złapać tchu. Cedzą słowa między jednym a drugim szybkim oddechem. On nigdy tak nie miał. Po wyścigach nigdy nie bywał nawet jakoś szczególnie spocony, co pewnie też wynikało z jego znakomitej kondycji. Michael wiedział, że to po prostu jeden z elementów tego wszystkiego, co musiał robić, aby być wybitnym kierowcą. Wydaje mi się – zgadzałoby się to z niektórymi tezami zawartymi w twoim doktoracie – że po części miało to również służyć wytrącaniu rywali z równowagi, odbieraniu im pewności siebie. Z pewnością pamiętasz okres, gdy Michael pojawił się w Formule 1. Wychodził wtedy na podium, obok niego stało zawsze dwóch facetów, którzy ledwo trzymali się na nogach, a on tymczasem skakał w górę z radości. Patrzyli na niego wtedy z niemym pytaniem w oczach: „Na Boga, z kim nam przyszło rywalizować?”. Michael miał wielką mobilną siłownię, która jeździła z nim na wszystkie testy. Częściowo jeździła tam na pokaz, z myślą o rywalach. „Jak kończę testować, to wieczorem ćwiczę na siłowni”.

A: Zgadza się, zresztą wszyscy o tym wiedzieli. W 2003 albo 2004 roku rozmawiałem z Frankiem. Zapytałem go, dlaczego jego zdaniem Michael jest taki dobry. Odpowiedział mi opinią o Ralfie Schumacherze i Juanie Pablo Montoi, ówczesnych kierowcach Williamsa: „Miałbym wielkie szczęście, gdyby Ralf i Juan Pablo łącznie spędzali na siłowni tyle godzin tygodniowo, ile Michael spędza w jeden dzień”. Nie ulega wątpliwości, że można mieć czysty, wrodzony talent, nawet wtedy jednak odpowiednia kondycja fizyczna i tak pomaga. Wystarczy spojrzeć na dzisiejszych kierowców. Z pewnością są bardziej wysportowani niż ich koledzy sprzed 10 czy 20 lat, ale bardzo niewielu z nich kładzie na tę kwestię taki nacisk, jak kiedyś Schumacher. Chodzą na siłownię, pojeżdżą na rowerku, ale zdarza im się też nie ćwiczyć, choć przecież doskonale wiedzą, że to jeden z elementów walki o tytuł mistrza świata.

Książka „Rywalizacja totalna. Wojny za kulisami F1” dostępna w salonach Empik w całej Polsce oraz na www.idz.do/wyprzedz-rywalizacja-totalna i www.empik.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.12.2017  Wesołych Świąt Bożego Narodzenia!
12.11.2017  Rozstrzygnięcie konkursu oraz recenzja książki "Rywalizacja Totalna"
24.10.2017  Rywalizacja Totalna - konkurs!
02.10.2017  Ross Brawn zdradza kulisy F1 - przedsprzedaż książki Rywalizacja Totalna
01.05.2017  23 lata temu zginął Ayrton Senna
Tagi:
F1WM

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Phaedra, 12.10.2017 13:33[!]
ebook kreci się na dysku od nocy. Dobra pozycja.
kusza, 12.10.2017 15:36[!]
Juz przeczytane 2 dni temu. Polecam!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca